درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 274
بازدید کل : 47711
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


science home
خانه علوم
زمانی که عراق در سال 1359 به ایران حمله کرد اغلب واحدهای ارتش برای مقابله با چنین حمله ای در وضعیتی نامناسب و غیر آماده قرار داشتند. یکی از اولین واحدهای ارتش که توانست خود را به منطقه نبرد برساند لشکر 77 پیاده خراسان بود. واحدهای این لشکر در اغلب عملیاتها شرکت کردند و به ویژه در عملیات شکستن حصر آبادان نقش حساسی را بازی کردند. در زیر مصاحبه یکی از فرماندهان این لشکر با نام سرهنگ محمد مهدی فرمنش را که در ماهنامه صف مهرماه 1389 چاپ شده است می توانید مطالعه کنید.


 






در دوران جنگ سرد بیشتر کشورهای دنیا در 2 دستهجای گرفته بودند، بلوک شرق و یا بلوک غرب، ایران نیز به علت موقعیت ژئوپلتیک خود از این قاعده مستثنینبود،اولین شکاف بین این 2 بلوک و اولین اختلاف و شکاف بین متفقین پس از جنگ جهانیدوم بر سر ایران به وجود آمد و سپس به  کرهو دیگر نقاط دنیا کشده شد. پس از حمله ی ناجوانمردانه و غیرانسانی متفقین به ایرانو اشغال ایران ، قسمتهای شمالی ایران به اشغال شوروی و قسمتهای جنوبی و مرکزیایران به اشغال نیروهای انگلیسی و آمریکایی درآمد.  اختلافات بر سر رژیم آینده ایران آغاز شد ولیپس از رایزنی هایی، محمدرضا پهلوی پسر رضاخان پهلوی را بدون توجه به نظر و خواستملت ایران برای آینده شان به قدرت گماشتند، زمانی که بر اساس پیمان سه گانه قراربر تخلیه ایران از نیروهای اشغالگر شد روسها حاضر به این کار نبودند، روسها بهدنبال منافعی در ایران بودند و از قدیم به دنبال نفت جنوب ایران بوده و دسترسی بهآبهای گرم خلیج پارس را در سر داشتند، اما روسها برای تضعیف کردن و کوچکتر کردنایران در آینده نقشه ی تجزیه قسمتهای شمالی ایران را کشیده تا اگر نتوانند قسمتهای اشغالی خاکایران را برای همیشه ضمیمه خود کنند حداقل آن را تجزیه کنند تا خطر یک همسایه جنوبی باخاک سرزمینی بزرگ همراه با نفوس زیاد و منابع با ارزش نفتی و معدنی و قدرتمند در آینده رابگیرند. به همین دلیل  دولت ایران به شورایامنیت سازمان ملل متحد شکایتنامه ای علیه شوروی فرستاد که مورد حمایت انگلیسیهابود ولی شوروی کوتاه نیامده و شکایتنامه هایی را علیه انگلیس در مورد دخالت در اندونزیو یونان ارائه داد. پس از مدتی حکیم نخست وزیر ایران استعفا داده و احمد قوام کهمورد حمایت چپگراها بود بر سرکار آمد، قوام به نمایندگان ایران در سازمان مللدستور داد فعلا شکایت را پیگری نکنند و به جای آن به مذاکره 2 جانبه با دولت شورویروی آورد. بالاخره پس اتفاقاتی از این دست و عقب نشینی نیروهای شوروی و واکنش دولتمرکزی همراه با حمایتهای مردمی، ایران از خطر تجزیه توسط بیگانگان نجات پیدا کرد. (برای اطلاع بیشتر از چرایی شکست ایران در جنگ جهانی دوم به این لینک که توسط رضای خودمان نگاشته شده است مراجعه کنید.)
اما این پایان ماجرا نبود، دشمنی تقریبا همیشگی روسها با ایران در 2 3 قرن اخیر وطمع آنان برای رسیدن به منابع سرزمینی ارزشمند ایران و نابودی ایران، رژیم گذشتهخود را برای جلوگیری از این امر و همچنین جلوگیری از نفوذ کمونیست به ایران متمایلبه غرب کرده و تبدیل به متحد منطقه ای آنها شد، ایران اگرچه هیچگاه به عضویت ناتو در نیامد و خاک ایران از وجود هر نوعپایگاه نظامی بیگانه پاک ماند ولی رابطه ی بسیار نزدیکی از همه جهات با غرب بهخصوص آمریکا برقرار کرد. با توجه به ماهیت جنگ سرد ایران به خط مقدم جبهه جنگ احتمالیتبدیل شد که دارای مرز طولانی با شوروی بود. ایران می بایست در صورت آغاز جنگ
تا زمان رسیدن نیروهای کمکی غربی در مقابل سیل لشگرهای زرهی و پیاده مکانیزه شورویمقاومت کرده و دست آنها را از رسیدن به خلیج پارس و منابع نفتی جنوب باز دارد.اینقدرت بازدارندگی نیازمند تجهیزات نظامی بسیار و تمرینات منظم می بود.
فیلمی که در زیر مشاهده می کنید مربوط است به تمرین نظامی مشترک ایران و آمریکا دراپریل سال 1964 در ایران به نام  مانور"دلاور" برای مقابله با تهدیدات نظامی نیروهای بیگانه در خاک ایران و منطقه خلیجپارس. در این تمرین نظامی تیپ 101 هوابرد آمریکا همراه با تجهیزات سنگین هزارانکیلومتر را طی کرده و عملیاتی مشترک را با نیروهای ایرانی تحت پشتیبانی جنگنده هاینیروی هوایی 2 کشور به انجام می رسانند، چتربازان هر 2 کشور در نزدیکی پایگاه هوایی دزفول پرش کرده و توسط جنگنده های پایگاه درفول پشتیبانی می شوند. همچنین تفنگداران دریایی و نیروی دریایی2 کشور نیز در جزیره خارک و منطقه خلیج پارس وارد عمل می شوند. این تمرین نظامی یکی از بزرگترین تمرینات و مانورهای نظامی قرن اخیر بود که امروزه کمتر کسی از آن اطلاع دارد و به فراموشی سپرده شده است.

محمدرضا پهلوی به همراه ژنرال آمریکایی در کویری در ایران در طی تمرین مشترک نظامی




 




صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب